۱۴۰۲ آذر ۱۸, شنبه

خشایارشاه

 خشایارشاه: پادشاه بزرگ هخامنشی 

خشایارشا دوم، که به عنوان خشایارشا بزرگ نیز شناخته می شود، پنجمین پادشاه سلسله هخامنشی ایران بود. وی از سال ۴۸۶ تا ۴۶۵ قبل از میلاد حکومت کرد و یکی از بزرگترین پادشاهان هخامنشی محسوب می شود.یکی از میراث به جا مانده از او تخت جمشید است. 

زندگینامه 

خشایارشاه در سال ۵۱۸ قبل از میلاد در شوش به دنیا آمد. او فرزند داریوش بزرگ و آتوسا بود. خشایارشا در جوانی تحت آموزش پدرش قرار گرفت و در سن ۲۱ سالگی به عنوان فرماندار بابل منصوب شد. 

خشایارشاه دوران کودکی خود را در کاخ سلطنتی در شوش سپری کرد. او از دوران کودکی تحت آموزش پدرش قرار گرفت و در مورد سیاست، قانون، و جنگ آموزش دید. خشایارشاه همچنین از دوران کودکی به هنر و معماری علاقه داشت. 

خشایارشاه دوران کودکی خود را در کنار برادرش، آرتبارس، سپری کرد. دو برادر رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند و همیشه از یکدیگر حمایت می کردند. 


تحصیلات خشایارشاه


خشایارشاه در دوران کودکی خود تحصیلات عالی دریافت کرد. او در مورد سیاست، قانون، و جنگ آموزش دید. او همچنین در مورد هنر و معماری آموزش دید. 

خشایارشاه در دوران کودکی خود با زبان های مختلف آشنا شد. او به زبان پارسی باستان، زبان یونانی، و زبان های دیگر مسلط بود. 

خشایارشاه همچنین در دوران کودکی خود با فرهنگ های مختلف آشنا شد. او با فرهنگ های ایرانی، یونانی، و فرهنگ های دیگر آشنا شد. 

روابط خانوادگی خشایارشاه 

خشایارشاه رابطه بسیار نزدیکی با پدرش، داریوش بزرگ، داشت. او از پدرش بسیار احترام می گذاشت و همیشه از او پیروی می کرد. 

خشایارشاه همچنین رابطه بسیار نزدیکی با مادرش، آتوسا، داشت. او از مادرش بسیار محبت می کرد و همیشه از او حمایت می کرد. 

خشایارشاه رابطه بسیار نزدیکی با برادرش، آرتبارس، داشت. دو برادر همیشه از یکدیگر حمایت می کردند. 

خشایارشاه همچنین رابطه بسیار خوبی با همسرش، آمستریس، داشت. او آمستریس را بسیار دوست داشت و همیشه از او مراقبت می کرد. 

دوران کودکی خشایارشاه دورانی مهم در زندگی او بود. او در این دوران آموزش های لازم را برای تبدیل شدن به یک پادشاه بزرگ دریافت کرد. او همچنین روابط خانوادگی بسیار خوبی داشت که در موفقیت او در آینده نقش مهمی ایفا کرد. 

در سال ۴۸۶ قبل از میلاد، داریوش بزرگ درگذشت و خشایارشاه جانشین او شد. او بلافاصله به شورش مصر پایان داد و امپراتوری هخامنشی را به سمت غرب گسترش داد. 

خشایارشاه همچنین یک سیاستمدار و دیپلمات ماهر بود. او با پادشاهان دیگر کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرد و به ترویج تجارت و صلح بین کشورها کمک کرد. 

دستاوردها 

خشایارشاه دستاوردهای زیادی در طول حکومت خود داشت. برخی از مهم ترین دستاوردهای او عبارتند از: 

  • گسترش امپراتوری هخامنشی 

  • ترویج مدارا و تسامح 

  • توسعه تجارت و صلح 

  • ساختن بناهای تاریخی بزرگ 


گسترش امپراتوری 


خشایارشاه امپراتوری هخامنشی را به سمت غرب گسترش داد و مقدونیه، یونان و جزایر مدیترانه را فتح کرد. او همچنین به ترویج صلح و ثبات در امپراتوری خود کمک کرد. 

ترویج مدارا و تسامح 


خشایارشاه سیاست مدارا و تسامح را در امپراتوری خود ترویج کرد. او به مردمی که تحت حکومت او قرار می گرفتند، آزادی مذهبی و سیاسی می داد. این سیاست تأثیر عمیقی بر جهان گذاشت و به گسترش فرهنگ و تجارت کمک کرد. 


توسعه تجارت و صلح 


خشایارشاه به توسعه تجارت و صلح بین کشورها کمک کرد. او یک سیستم جاده ای گسترده ایجاد کرد که تجارت و ارتباطات را تسهیل می کرد. او همچنین با پادشاهان دیگر کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرد. 


ساختن بناهای تاریخی بزرگ 


خشایارشاه چندین بنای تاریخی بزرگ در سراسر امپراتوری خود ساخت. برخی از مهم ترین این بناها عبارتند از: 

  • تالار صدستون در تخت جمشید 

  • پل شوش 

  • معبد ایشتار در بابل 

تالار صدستون یکی از بزرگترین و زیباترین بناهای تاریخی جهان است. این تالار در تخت جمشید، پایتخت امپراتوری هخامنشی، واقع شده است. تالار صدستون برای برگزاری جشن ها و مراسمات رسمی استفاده می شد. 

پل شوش یکی از بزرگترین پل های باستانی جهان است. این پل بر روی رودخانه دجله ساخته شده است و برای تسهیل تجارت و ارتباطات بین شوش و سایر مناطق امپراتوری هخامنشی استفاده می شد. 

معبد ایشتار یکی از مهم ترین معابد بابل بود. این معبد به الهه ایشتار، الهه عشق و جنگ، اختصاص داشت. معبد ایشتار با کاشی های رنگارنگ تزئین شده بود که زیبایی آن را دوچندان می کرد. 


پایان حکومت 


خشایارشاه در سال ۴۶۵ قبل از میلاد توسط یکی از افسران خود به نام اردوان کشته شد. اردوان سپس خود را پادشاه هخامنشی اعلام کرد. 

میراث 

خشایارشاه یکی از بزرگترین پادشاهان هخامنشی محسوب می شود. او امپراتوری هخامنشی را به یکی از بزرگترین و قدرتمندترین امپراتوری های جهان تبدیل کرد. او همچنین سیاست مدارا و تسامح را در امپراتوری خود ترویج کرد و به توسعه تجارت و صلح کمک کرد. 

میراث خشایارشاه هنوز هم امروز قابل مشاهده است. برخی از بناهای تاریخی که او ساخته است، مانند تخت جمشید و پل شوش، هنوز پابرجا هستند و به عنوان نمادی از قدرت و شکوه امپراتوری هخامنشی شناخته می شوند. 

کاخ آپادانا یا کاخ بار داریوش و خشایارشا یکی از کاخ‌های اندرونی تخت‌جمشید است. این کاخ مشتمل است بر یک تالار چهارگوش مرکزی با ۳۶ستون و سه ایوان، در جهت‌های شمال، شرق و غرب و چهار برج در چهار گوشه بیرونی تالار و یک رشته اتاق نگهبانی که در جنوب آن قراردارند.اسکندر بسیاری از آثار هنری و ارزشمند تخت جمشید را نیز غارت کرداین آثار اکنون در موزه های مختلف جهان نگهداری می شوند
 

در ادامه به برخی از علایق و خصوصیات خشایارشاه اشاره می‌کنیم: 

  • خشایارشاه علاقه زیادی به هنر و معماری داشت. او چندین بنای تاریخی بزرگ در سراسر امپراتوری خود ساخت. 

  • او همچنین علاقه زیادی به موسیقی داشت. او در دربار خود نوازندگان و خوانندگان زیادی داشت. 

  • خشایارشاه یک سیاستمدار و دیپلمات ماهر بود. او با پادشاهان دیگر کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرد و به ترویج تجارت و صلح بین کشورها کمک کرد. 

  • او همچنین یک مرد خانواده‌دوست بود. او چندین فرزند داشت و همسرش، آمستریس، را بسیار دوست داشت. 


نمونه هایی از سیاست مدارا و تسامح خشایارشاه 


خشایارشاه سیاست مدارا و تسامح را در امپراتوری خود ترویج کرد. او به مردمی که تحت حکومت او قرار می گرفتند، آزادی مذهبی و سیاسی می داد. این سیاست تأثیر عمیقی بر جهان گذاشت و به گسترش فرهنگ و تجارت کمک کرد. 

برخی از نمونه های سیاست مدارا و تسامح خشایارشاه عبارتند از: 

  • او به یهودیان اجازه داد که معبد خود را در اورشلیم بازسازی کنند. 

  • او به مصریان اجازه داد که مذهب و فرهنگ خود را حفظ کنند. 

  • او به مردمان مختلف امپراتوری خود اجازه داد که در مناصب مختلف حکومتی خدمت کنند. 


سیاستمدار و دیپلمات ماهر 


خشایارشاه یک سیاستمدار و دیپلمات ماهر بود. او با پادشاهان دیگر کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرد و به ترویج تجارت و صلح بین کشورها کمک کرد. 

در اینجا چند نمونه از سیاستمداری و دیپلماسی خشایارشاه آورده شده است: 

  • او با پادشاه مصر، آمنهوتپ سوم، پیمان دوستی بست. 

  • او با پادشاه یونان، کنستانتین بزرگ، پیمان صلح بست. 

  • او با پادشاه چین، هان وو، پیمان تجاری بست. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آموزش رقص عروس و داماد

  انتخاب رقص مناسب برای اولین رقص تان به عنوان زن و شوهر، می تواند یک تجربه ی هیجان انگیز و خاطره انگیز باشد. گزینه های مختلفی برای رقص عروس...